LejelovenMenu

Huskeliste til når du flytter

Når du skal flytte i en ny bolig, er der flere praktiske gøremål, der skal ordnes. Vi guider dig her igennem, hvad du skal huske i forbindelse med flytningen.

Meld adresseændring til folkeregistret

Du skal melde din adresseændring til folkeregistret senest 5 dage efter, du har skiftet bopæl. Flyttedagen, som du angiver, skal være den faktiske dag, du flytter. Flytningen kan tidligst meldes 4 uger før adresseskiftet. Du melder flytningen digitalt på borger.dk.

Skift læge

I forbindelse med at du melder din adresseændring til folkeregistret digitalt, kan du vælge en ny læge. Det er gratis for dig at skifte læge, når det er i forbindelse med flytning.

Få posten med

Du behøver ikke melde til postvæsenet, at du skifter adresse, da de automatisk får besked, når du melder flytningen til folkeregistret. Dog er det meget vigtigt, at du får fjernet dit navn fra din gamle postkasse og sat dit navn på din nye, så postbuddet kan finde dig, og ikke leverer din post til den gamle adresse.

Aflæs forbrug

Når du flytter, skal du, udover at melde det til folkeregistret, også melde det til din el-leverandør. I denne sammenhæng skal du sørge for at aflæse din elmåler. Det er vigtigt, at du melder flytningen til din el-leverandør, da du ellers hæfter for elforbruget på fraflytningsadressen, indtil du får det opsagt.

Hvis det er relevant, skal du også kontakte dine leverandører af vand, varme og gas samt sørge for at aflæse dit forbrug, så du ikke ender med at hæfte for forbrug, der ikke er dit.

Boligstøtte

Hvis du er interesseret i at få boligstøtte, skal du huske at ansøge om dette. Boligstøtte er et tilskud til huslejen, og størrelsen på beløbet afhænger af flere kriterier såsom din indkomst og boligens størrelse. Du kan søge boligstøtte inde på borger.dk.

Gennemgå forsikringer

Det kan også være en god idé at kontakte dit forsikringsselskab, når du flytter. Grunden til dette er, at procedurerne for de forskellige forsikringsselskaber kan variere, og derfor er det godt at være på den sikre side, hvis uheldet er ude. Det kan også være, at der er nogle forsikringer, som ikke længere er relevante, når du flytter, eller nogle som du pludselig mangler.

Afmeld TV og internet

Det er ikke altid muligt at tage internet og TV med til den nye adresse, og sommetider er der en opsigelsesperiode, som der skal tages højde for. Det er derfor vigtigt at kontakte din TV- og internetudbyder i god tid for at melde flytningen, så du ikke risikerer at betale for internet og TV, som du ikke bruger. Samtidig skal du også huske at være ude i god tid, hvis du gerne vil have internet og TV fra den første dag, du flytter ind i din nye bolig. Det kan nemlig godt tage tid at få skaffet og installeret.