Odense Huslejenævn
Skal du indbringe en sag ved Odense Huslejenævn, skal det gøres via Huslejenævnets selvbetjeningsløsning, som du kan finde et link til inde på Huslejenævnets hjemmeside her .
Din henvendelse skal indeholde
Når du opretter en sag hos Huslejenævnet, skal du bruge dit MitID. Hertil er det også vigtigt, at du scanner lejekontrakten for det lejemål, som sagen drejer sig om. Er du lejer, og er der tilknyttet flere lejere på lejekontrakten, skal du vedhæfte en fuldmagt fra de resterende lejere. Har du andre relevante bilag, som vedrører sagen, kan det også være en god ide at inkludere disse i din klage.
Når du indbringer en sag for Huslejenlævnet, bliver du pålagt et lovpligtigt gebyr. Dette skal du betale, inden du indbringer sagen, så du kan vedhæfte kvitteringen for overførslen som bilag. Du finder kontonummeret til Odense Huslejenævn her .
Sådan behandles din sag
Når Huslejenævnet modtager din sag, afgør de selv, hvilke undersøgelser der skal foretages i forbindelse med sagen. De vil også selv indhente alle de oplysninger, de har brug for hos dig og modpart samt fra eventuelle offentlige myndigheder.
Hvis du eller din modpart ønsker at udtale sig, skal det ske skriftligt. Alt hvad du udtaler dig i forbindelse med sagen, vil blive præsenteret for din modpart.
Når Huslejenævnet henvender sig til dig, er det meget vigtigt, at du svarer på deres henvendelser. Gør du ikke det, kan det nemlig medføre, at Huslejenævnet træffer en afgørelse i modpartens favør.
I mange tilfælde foretager Huslejenævnet en besigtigelse af det lejemål, som sagen drejer sig om. Her vil både du og din modpart blive bedt om at møde op. En besigtigelse finder ofte sted om formiddagen, og tager omkring 5-10 minutter.
Behandlingstid
Det tager typisk mellem 5-9 måneder at få behandlet en sag i Odense Huslejenævn. I nogle tilfælde vil man dog opleve, at det også godt kan tage op mod 1 år, alt efter den pågældende sags omfang, og hvor hurtigt de involverede parter svarer tilbage.
Du kan læse mere om Odense Huslejenævn her .