LejelovenMenu

Ballerup og Furesø Huslejenævn

Huslejenævnet træffer afgørelser i uenigheder mellem lejere og private udlejere, der begge kan indbringe en sag. For at indbringe en sag for Ballerup og Furesø Huslejenævn, skal du henvende sig skriftligt til Huslejenævnets sekretariat via mail naevn@balk.dk eller pr. post:

Ballerup Kommune
Huslejenævnet, Politik og Ledelse
Hold-an Vej 5-7
2750 Ballerup

Hvis du oplyser din e-mail, vil kontakten primært foregå over e-mail. Er du bekendt med din modparts e-mail, må du derfor også meget gerne huske at vedhæfte denne.

Din henvendelse skal indeholde

Når du henvender dig til Huslejenævnet, skal du lave en konkret beskrivelse af, hvad sagen drejer sig om. Derudover er det vigtigt også at vedlægge følgende:

  • En kopi af lejekontrakten og eventuelle tillæg til kontrakten
  • Kopier af andre relevante bilag, f.eks. indflytnings- og fraflytningsrapport eller forbrugsregnskaber, hvis tvisten drejer sig om forbrug
  • Korrespondance mellem dig og din modpart, som relaterer sig til sagen
  • Billeddokumentation, såfremt det er relevant - husk dog at skrive en kort beskrivelse af, hvad billedet skal illustrere
  • Dokumentation for indbetalingen af gebyr. Du kan se hvor meget det koster, og hvor pengene skal overføres her .

Sådan behandles din sag

Når gebyr er indbetalt og klagen er modtaget hos Huslejenævnet, sender Huslejenævnet klagen til modparten, der får mulighed for at udtale sig om sagen. Fristen for at svare er som udgangspunkt 2 uger.

Når begge parter har haft mulighed for at udtale sig, vil Huslejenævnet vurdere om der skal indhentes flere oplysninger i sagen.

Det kan, i visse tilfælde, være nødvendigt at besigtige lejemålet. Hvis dette er tilfældet, vil både lejer og udlejer få besked med mindst en uges varsel.

Du kan læse mere om selve sagsforløbet, hvilke typer sager Ballerup og Furesø Huslejenævn behandler samt andre praktiske oplysninger inde på hjemmesiden her .